Instalat confortabil in noua grila de programe a Televiziunii – Teatrul National de Televiziune, care se moseste nu pe o scena oarecare, ci intr-o redactie si apoi pe platouri, ba uneori si in exterior, largind notiunea spre teritoriul cinematografului; acest gen, pe nedrept poreclit hibrid, ne rasfata in aceasta toamna cu o recolta bogata de productii noi, lansate in circuitul teatral. O adevarata stagiune, cu un repertoriu elaborat temeinic, alterneaza titluri de ieri si de azi, nume de regizori din toate generatiile, sporind fondul patrimonial creat aici in ani. (Au trudit in acest scop nume cunoscute ale criticii teatrale si teatrologiei ca Manasse Radnev, Jean Cazaban, Constantin Paraschivescu, Anda Orban, Doina Teodoru, Victor Parhon si Ioana Prodan, de mult timp sefa a Departamentului.)
Dupa un Caragiale insolit (D-ale carnavalului) in regia lui Dominic Dembinski, ambitiile TNV vizeaza cu curaj zona atit de sensibila a piesei romanesti contemporane, repusa si ea in drepturi de reprezentare de un interes revenit la normal. Alegerea s-a oprit aici asupra unui nume nou aparut in dramaturgia de azi, descoperit cu voluptate de inca alte trei teatre unde i se joaca piesele. Un motiv in plus ca optiunea TNV pentru piesa Ultima halta in Paradis de Valentin Nicolau sa beneficieze de lansarea spectaculoasa a talentatului autor petrecuta in aceasta toamna la Teatrul National din Bucuresti, la Teatrul Nottara si la Tirgu Jiu. (Prezenta sa la conducerea TVR e doar o coincidenta fericita.)
Incaputa pe miinile unei echipe excelente care a personalizat-o intr-atit incit multa vreme va fi greu sa ne imaginam o alta versiune interpretativa, piesa amintita atesta, in context, varietatea subiectelor pe care e capabil sa le descopere in viata autorul. Dupa spectaculosul joc al puterii din Ultimul imparat, dupa provocatoarea iesire din virste si vremi din Ca zapa