- Cultural - nr. 247 / 17 Decembrie, 2002 ICOANA _ eicon _ asemanare, un modeldupa Sf. Ioan DamaschinUL, o re prezentare a cuiva, a unui personaj sfant sau a unei scene biblice pictate pe hartie, pe panza, lemn, sticla, metal sau zugravita pe zidul bisericii. Icoana exista pentru ca originalul nu poate fi prezentat in fata ochilor (dupa trecerea din viata). In credinta poporului ortodox, icoana este locul unei prezente tainice, in chip haric sau ideal, a lui Hristos, a Sfintei Fecioare sau a celorlalti sfinti pe care icoana ii infatiseaza. Crestinul se roaga in fata icoanei lui Hristos, ca inaintea lui Hristos insusi, fara ca sa considere icoana ca idol. Crestinii nu cinstesc icoanele ca pe divinitati, ci prin ele se indreapta cu sufletul spre Dumnezeu. Aceasta este deosebirea intre icoana si idol. Cinstirea icoanei si inchinarea la icoana indreapta gandul spre originalul ei si trezeste in suflet iubirea, respectul, recunostinta care i se cuvin si cinstea care ar trebui data prototipului. Sfintenia icoanelor rezulta, pe de o parte, din legatura dintre prototip si icoana si, pe de alta, din faptul ca icoanele sunt sfintite printr-o slujba speciala. Este o mare deosebire intre o icoana sfintita si una nesfintita. O icoana nesfintita este un simplu tablou religios, un obiect de arta. In Ortodoxie, icoana are un sens religios profund, ea nu e un simplu obiect de arta. Cinstirea icoanelor se intemeiaza si pe credinta ca sfintirea da icoanei harul ce o face vrednica de inchinare si puterea de a ajuta pe cel care se roaga la ea. Dimitrie Cantemir, in lucrarea "Loco obscurae" scria ca: "Toate sfintele icoane, sfintele moaste si sfintele locuri au fost sfintite, au facut si pot sa faca oricand minuni, numai sa existe insa, la baza, credinta neclintita in Dumnezeu, singurul care face minuni, asemenea minunilor Domnului nostru Iisus Hristos. Rolul catehetic al icoanelor es