sa-si arate dragostea, gindurile bune si generozitatea.
Ambalate frumos, in hirtie stralucitoare, ornata cu stelute, clopotei sau saniute, legate cu fundite colorate si ingramadite sub bradul falnic impodobit, cadourile sint una dintre cele mai potrivite modalitati de a le arata celor apropiatilor cit de mult inseamna pentru noi. Serile magice se apropie, si cu totii il asteptam pe Mos Craciun. Ne facem cu ochiul complice, gindind ca fiecare dintre noi este Mosul, si stim noi mai bine cine a pus darurile sub bradul cu cetina incarcata de globuri. Insa, dincolo de toate acestea, ramine mica indoiala ca totusi batrinul cu barba alba exista si, de Sarbatori, nu ne uita pe nici unul dintre noi.
Cine este Mos Craciun?
In incercarea de a afla daca exista cu adevarat, l-am cautat pe batrinul Craciun in timp, pentru a-l regasi inca de la inceputurile istoriei. I-a gasit urmele, printre altii, Romulus Vulcanescu, si a povestit despre el in cartea ?Mitologie romana?. Se pare, prin urmare, ca imaginea mitica de semizeu a Mosului oscileaza intre aceea a unei semidivinitati arhaice si a unei semidivinitati crestinizate. Ca semidivinitate, Mosul pare un stramos cu o virsta nedeterminata, pe chipul caruia timpul a incremenit, a fost inzestrat cu o fizionomie familiara si calda, o figura de masca milenara. Dupa unii, apelativul Craciun deriva din ?creatio?, care in latina inseamna nastere: nasterea naturii, transfigurata mai apoi in nasterea lui Craciun. Sau deriva din ?incarnationis? - incarnare, prin urmare renastere. Craciunul este, totodata, nastere si renastere. Mitul unui cioban-zeu-mos devine mitul unui cioban demonic, care refuza sa o primeasca pe Fecioara Maria sa nasca in staulul lui. Sotia lui Craciun o primeste insa pe ascuns si il moseste pe Iisus, motiv pentru care Craciun, infuriat la culme, ii taie miinile. Regreta imediat naprasnica-i fapt