La Sibiu, "în provincie" cum se vede de la Bucureşti, s-a întîmplat în această toamnă un eveniment cu totul special, ASTRA FILM FEST 2002, festival internaţional de film documentar şi antropologie vizuală. Din fişa tehnică a festivalului, aflăm că au fost 56 de filme proiectate în cadrul a 5 secţiuni, pe parcursul celor 6 zile de festival. Dincolo de cifrele, care nu ne spun mare lucru, festivalul de la Sibiu a fost un eveniment în toată puterea cuvîntului. Înainte de a încerca să desluşim ce anume l-a făcut atît de special, să vedem cum a arătat agenda festivalului. Au fost trei secţiuni competiţionale: secţiunea internaţională, cu filme din Argentina, Birmania/Myanmar, China, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Iran, Israel, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Polonia, România, SUA, Suedia, Ungaria. La secţiunea "Balcani", selecţia finală a cuprins filme din Bosnia-Herţegovina, Bulgaria, Grecia, Serbia şi Slovenia, dar şi producţii din Olanda, Danemarca şi Statele Unite, care abordau subiecte balcanice. La secţiunea "Made in Romania", lista finaliştilor arată o diversificare a producătorilor, faţă de anii din urmă, cînd această secţiune era dominată de producţiile televiziunii naţionale. Pe lîngă competiţie, organizatorii au inclus în program filme hors-concours şi o minisecţiune a filmului studenţesc. Care e gustul refugiului şi cât de grea este întoarcerea acasă, cum sunt percepuţi cei plecaţi prin locurile în care speră să-şi găsească rosturile vieţii, ce înseamnă neputinţa sărăciei şi a mizeriei, spaima şi apoi resemnarea în faţa morţii, ce efecte are mirajul Occidentului şi al Americii, cum e percepută globalizarea şi tot cortegiul de schimbări pe care le aduce în viaţa oamenilor din cele mai izolate colţuri ale planetei, ce capcane morale şi etice îl pîndesc pe cel ce îşi asumă riscul de a aborda problematici etnice din Balcani, care e mec