Ne-am obisnuit sa numim aceasta perioada a anului Luna Cadourilor - formula suficient de decenta pentru a numi, cu finete, fantastica presiune economica din ecuatia "sarbatorilor de iarna". In topul celor mai populare figuri ale lunii decembrie, pozitia fruntasa e ocupata, incontestabil, de Mos Craciun - personaj al carui nume e asociat, in soapta, cu evaziunea de mare clasa, el dirijand, din umbra, uriase coridoare fiscale al caror capat se pierde in neguri de codru. Nimic nu va detrona prea curand imaginea acelui haiduc simpatic, care se furiseaza cu un sac in spinare, se deghizeaza atat de nostim si lasa, in urma, un damf de cetina. In numele lui, tot omul tine, de sarbatori, un brad in preajma, restaurand, in spatiul domestic, acel cadru ideal si-acele minunate naravuri ale haiduciei. La televizor, puzderie de Craciuni in civil executa prestidigitatii mieroase si scot din sac naucitoare nimicuri care, totusi, merg drept la inima amarastenilor procopsiti. Pe locul 2, o figura controversata, dar plina de farmec si abnegatie, si-a consolidat, in tacere ascetica, propria mitologie: Porcul ramane in top, ca toate mitologiile serioase, prin forta sacrificiului si fantastica vigoare persuasiva a exemplului personal. In pozitia a treia e sustinut, prin mecanisme sofisticate, pruncul gonflabil distribuit in rolul Micului Iisus: desi voci din public reclama falsitatea si impostura starului mediatic, spectrul eutanasierii acestuia e inca departe pentru ca imaginea sa intretine o industrie uriasa, ale carei conexiuni trec, obligatoriu, prin filiera Ignat-Craciun. Dincolo de podiumul pe care troneaza aceste vedete medaliate este Revelionul, un sportiv care-a trecut de multa vreme la profesionism: el sta pe margine, relaxat, n-are probleme de imagine sau de identitate, nu e intretinut si nu intretine vreo mitologie anume si reuseste cu usurinta sa-si traga in cont cel mai mare