Sabine MELCHIOR-Bonnet
Istoria oglinzii
Traducere de Luminita Braileanu, prefata de Jean Delumeau, Editura Univers, Bucuresti, 2000, 350 p., 90.000 lei
Istoria oglinzii este o noutate pentru istoriografia romaneasca nu numai in privinta redactarii unui asemenea subiect, cit mai ales din perspectiva intelegerii lui. In prefata cartii, Jean Delumeau recunoaste ca „prezentarea unui eseu istoric asupra oglinzii este din capul locului o idee remarcabila. Cum de nu i-a trecut nimanui prin minte pina acum? Dezvoltarea acestui obiect, odinioara pretios, banal in zilele noastre, ne-a jalonat toate etapele civilizatiei“ (p. 5).
Sabine Melchior-Bonnet parcurge in eseul sau o istorie a oglinzii pe doua planuri; unul legat de cronologia fabricarii sticlei si a retetelor de fabricare care s-au diversificat din Antichitate pina in modernitate. Celalalt plan este ancorat in magic si misterios, prezentarea oglinzii ca artefact ocult. Principalele repere ale cartii sint: Antichitatea si imaginea oglinzii; Oglinda in spiritualitatea medievala; Renasterea si privirea individului asupra sa; Exercitiul autoreflexiv in secolul al XVII-lea; Punerile in scena ale oglinzii; Oglinda si curtoazie; Oglinda si alteritatea; Oglinda mijlocitoare; Oglinda Satanei; Secretul Venetiei; O afacere de spionaj industrial; Moda la Paris; Concurenta dublului.
Potrivit autoarei, oglinda „este acest no man’s land intre viata concreta de fiecare zi si partea visului. [...] Stapina a simbolurilor, oglinda este si spatiul labirintic care refuza comunicarea si il ameninta pe autist“. Cum „spatiul este consubstantial“ potrivit lui Immanuel Kant, oglinda este spatiul care poate fi tranzitat de initiati intre doua lumi, deoarece „oglinzile sint portile prin care moartea vine si pleaca“ (p. 331).
In romanul Casa Domnului Alcibiade, scriitorul roman Radu Tudoran