Firma statului
Statul isi face, practic, un fel de firma de asigurari de la care toate firmele si institutiile din economia romaneasca vor fi obligate sa cumpere produsele - asigurarile de accidente si boli profesionale. Banii se vor stringe intr-un fond care va fi adminstrat de o institutie ce urmeaza sa se infiinteze si sa functioneze de anul viitor. Anul acesta, desi firmele vor fi obligate sa scoata bani din conturi pentru plata taxei lunare, daca un angajat sufera un accident, fondul nu poate, conform legii, sa-i plateasca despagubiri pentru simplul fapt ca nu va fi legal constituit mai devreme de 1 ianuarie 2004. ?Teoretic, legea este buna, dar faptul ca nu se poate aplica decit de la anul inseamna ca poti sa mori cu cotizatia platita?, a spus Bogdan Hossu, presedintele confederatiei sindicale Cartel Alfa. Asadar, primii bani strinsi din taxa vor fi folositi pentru cheltuielile de constituire a fondului (sediu, birouri, masini, telefoane si lefuri). In primul an, cheltuielile de infiintare, functionare si administrare a sistemului de asigurari vor fi de 5%, urmind ca ele sa scada cu cite o jumatate de procent in urmatorii doi ani.
Un bir in plus
Pentru acest an, angajatorii trebuie sa vireze taxa de 0,5% din fondul de salarii in urmatoarele doua luni. Apoi, in primele doua saptamini din fiecare luna, ei vor fi obligati sa achite taxa corespunzatoare lunii anterioare. In perioada 1 ianuarie 2003-1 ianuarie 2004, contributiile se colecteaza prin casele de pensii si asigurari sociale judetene sau a municipiului Bucuresti. Angajatorii s-au plins, inca din faza de proiect a legii, ca vor duce pe umeri o povara fiscala suplimentara si ca marirea cheltuielilor cu forta de munca ii va determina sa fie mai rezervati cu angajarile permanente. In cazul firmelor cu mii de angajati si fonduri de salarii consistente, plata acestei taxe inseamna chel