Textul de fata ofera in avanpremiera fragmente apartinind unuia dintre capitolele lucrarii Scola la rascruce. Schimbare si continuitate in curriculumul invatamintului obligatoriu, in curs de aparitie la Editura Polirom. Cele doua volume ale acestei lucrari reunesc rezultatele unui amplu studiu de impact privind implementarea noului Curriculum National, intreprins in anul 2001 in cadrul Proiectului de reforma a invatamintului preuniversitar cofinantat de Guvernul Romaniei si de Banca Mondiala. In mod concret, studiul de impact a fost realizat, la solicitarea Ministerului Educatiei si al Cercetarii, precum si a Consiliulul National pentru Curriculum, de catre Centrul Educatia 2000+ (Bucuresti) si s-a bucurat de coordonarea unui cunoscut grup de specialisti in domeniu: prof.univ.dr. Lazar Vlasceanu – coordonator principal; prof.univ.dr. Adrian Neculau, prof.univ.dr. Adrian Miroiu, prof.univ.dr. Ioan Marginean si prof.univ.dr. Dan Potolea – grup de coordonare). Studiul de impact a fost cofinantat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, Centrul Educatia 2000+ si, partial, de Centrul Parteneriat pentru Egalitate (ultimele doua, membre ale Soros Open Netwok – Romania). Parerile exprimate in textul de fata sint ale autorului si ele nu angajeaza in nici un fel institutiile de care acesta apartine sau cu care colaboreaza.
1. Preliminarii
Reforma curriculara – asa cum a fost denumit acest proces in Romania deceniului trecut – sau, mai pe larg, schimbarea in domeniul curriculumului este acel segment de mutatii educationale care stirneste, de regula, cele mai vii discutii, polemici si controverse, nu numai in rindul comunitatii pedagogice, ci, deseori, si la nivelul societatii in intregul ei. Explicatia este una simpla. Procesele din domeniul curriculumului se afla in „miezul“ oricarui sistem educational, ele constituind, pe de o parte, mediul in care se genere