Stefan BORBÉLY
Opozitii constructive
Colectia „Eseuri“, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2002, 168 p., f.p.
Pentru adeptii criticii de idei – probabil cea mai moderna si constructiva alternativa la critica impresionista traditionala, mai totdeauna plictisitoare, in mod evident perimata –, lectura ultimului volum al lui Stefan Borbély, Opozitii constructive (Cluj, Ed. Limes, 2002, 166 p.), este un bun prilej de reala satisfactie. Ne aflam in fata unei carti originale, efectiv libera, neinhibata, lipsita de orice prejudecati, polemica, dar calma, echilibrata, deosebit de competenta. Ne regasim in critica lui Stefan Borbély, unul dintre cei mai importanti (desi inca foarte putini) critici contemporani romani de idei. Fata de „foiletonistii“ formati in epoca Ceausescu distanta este foarte mare.
Aceasta critica de idei a contribuit in mod substantial si radical la regenerarea criticii romanesti actuale. Un proces care se intrevede si intr-o alta carte, la fel de remarcabila, la fel de recenta, de Ion Bogdan Lefter, Anii ’60-’90. Critica literara (Pitesti, Ed. Paralela 45, 2002), pe care o vom discuta in curind. Este evident ca „ceva“ se intimpla in „noua“ (vrem sa spunem recenta) critica romaneasca. Mutatiile sint evidente: abandonarea canonului oficial, policentrismul, dislocarea monopolului criticului unic formator de opinie si al revistelor oficiale traditionale, mai toate agonizante, sprijinite oficial, primatul valorilor si solutiilor individuale. Cu un termen pretentios, se poate vorbi de o schimbare de „paradigma“. Dar nu obligam pe nimeni sa adopte nici terminologia, nici punctele noastre de vedere. Stefan Borbély, prin definitie un spirit sintetic, ne ajuta mult sa-i retinem si sa ne formulam noi insine ideile cu claritate.
Dar, mai intii, cine este de fapt Stefan Borbély? Intrebarea – deloc retorica – ne ajuta