— Doamna ministru, piata romaneasca este invadata de produse contrafacute. Exista o strategie a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor de contracarare a fenomenului?
— Acest aspect ne preocupa de mult timp si pot spune ca exista o strategie la nivel national, de combatere a acestui fenomen. Magazinele sunt pline de astfel de produse, iar in momentul in care sunt depistate de noi, sunt imediat retrase de pe piata. Pentru depistarea lor colaboram foarte bine cu Politia, Asociatia Nationala de Lupta a Contrafacerii Produselor si cu O.S.I.M.-ul, insa pentru a putea duce aceasta batalie pana la capat, avem nevoie si de ajutorul firmelor cu marci consacrate pe piata mondiala, care trebuie sa ne puna la dispozitie toate caracteristicile produsului, pentru a putea depista mult mai usor contrafacerile. In aceste cazuri ne luptam cu morile de vant. Este o lupta pe care trebuie sa o ducem impreuna, fiind in avatantajul atat al consumatorului, cat si al marilor firme care au destul de multe de pierdut prin comercializarea produselor contrafacute.
— Hainele second-hand au in continuare mare cautare in randul romanilor. In 2003, A.N.P.C. are in vedere o monitorizare mai atenta a vanzarii acestor produse?
— Noi putem verifica si amenda ca atare comertul de haine second-hand organizat, respectiv cel din magazine. Legislatia in vigoare in acest domeniu este foarte clara, fiind obligatorie etichetarea produselor, dezinfectarea lor adecvata pentru a a putea fi pusa in vanzare. In ceea ce priveste comertul in piete si oboare, noi nu avem cadrul legal sa intervenim. In momentul in care cumpara din astfel de locuri, consumatorii o fac pe propria raspundere. Ei sunt informati ca in momentul in care cumpara din acele zone, noi nu avem cum sa-i protejam. Acelea sunt locuri in care nu se elibereaza bonuri, chitante, in acest fel nimeni dintre cei care vand