Conferinţa de presă de lansare a Festivalului şi Concursului Internaţional "George Enescu", ediţia a XVI-a, a prezentat un stadiu de pregătire mult mai avansat decât eram obişnuiţi din alţi ani. Programul, aproape în întregime definitivat, concentrează în câteva zile (12-24 septembrie 2003, cu 8 zile mai puţin decât în trecut) şi separat de Concurs (7-14 septembrie) o multitudine de manifestări. Printre oaspeţi se numără ansambluri de prestigiu (11 simfonice, 5 camerale) ca London Symphon Wiener Symphoniker, Filarmonicile din Praga, Helsinki, Dresda, Santa Cecilia din Roma, Kremerata Musica, Soliştii din Moscova conduse de dirijori importanţi, asemeni lui Zubin Mehta, Colin Davis, Vladimir Fedoseev, Riccardo Chailly etc. Solişti de renume (Ivo Pogorelich, Vengerov, Sara Chang, Gidon Kremer etc.) vor apărea în recitaluri sau pe podiumul simfonic şi dintre ei atrage atenţia prezenţa, pentru prima oară în ţară după ani de strălucită carieră internaţională, a sopranei Leontina Văduva. Bineînţeles şi cei mai valoroşi artişti ai noştri nu vor lipsi de pe afişe.
Un moment de mare interes va fi desigur noua montare a "Oedip"-ului enescian în viziunea regizorului Petrika Ionesco, venit anume de la Paris, şi a dirijorului Horia Andreescu; rămâne doar ca şi distribuţia să răspundă exigenţelor vocale şi dramatice ale acestei partituri intense. Şi manifestările paralele care s-au bucurat de un succes deosebit în ediţiile trecute - seria, acum "Beethoven by midnight", concertele din piaţa Festivalului, expoziţii, reuniuni etc. - vor continua. Va avea loc un simpozion internaţional organizat de Uniunea Compozitorilor dedicat operei enesciene şi raporturilor ei cu epoca.
Ideile noi nu lipsesc: s-a introdus un ciclu de concerte "Muzica românească a secolului XX" şi un ciclu de recitaluri de lieduri pe versuri de poeţi români - astfel creaţia originală îşi cuce