Daca e nevoie de intuitie, inventivitate si deschidere pentru a face un spectacol de calitate, cu nerv si miza, atunci toate acestea sint necesare si in actul receptarii. Bransarea la ce este nou, sesizarea unor propuneri insolite sau in care se pot detecta tendinte mai putin uzitate, o anumita vitalizare de fond ar trebui sa fie reperele unei lecturi novatoare a spectacolelor de teatru. Juriul de selectie pentru Gala UNITER, format din trei critici de teatru – Miruna Runcan, Marian Popescu si Octavian Saiu – merita, in acest sens, felicitat, pentru ca a reusit sa schimbe perspectiva din care se faceau pina acum nominalizarile. Bineinteles ca orice selectie e discutabila, insa principala calitate a celei de fata este unghiul de abordare, care se desprinde, in mare masura, de schemele deja perimate, ce propuneau aproape de fiecare data aceiasi artisti. Sint aduse in prim plan nume tinere, unele dintre ele mai putin cunoscute; mai mult decit atit, teatrele din provincie sint reprezentate excelent, ceea ce rastoarna putin mitul Capitalei ca unic loc unde se intimpla ceva.
Teatrul „Radu Stanca“ din Sibiu primeste doua nominalizari importante – regie Andryi Zholdak si scenografie Kolio Karamfilov – pentru un spectacol de un dinamism debordant, un Othello?! care sparge orice paradigma shakespeariana si arunca personajele intr-o zapacitoare devalmasie, cu telefoane zbirniind asurzitor si Ofelii cit cuprinde. Teatrul „Andrei Muresanu“ din Sf. Gheorghe are si el doua nominalizari, una fiind pentru o creatie regizorala – Radu Afrim – in cel mai autentic spirit postmodern, cu inflexiuni ludice imbibate de nuante si aluzii comice suculente la Casa Bernardei Alba de Lorca. Lucrul cel mai important in acest remix dracos – Alge – este abilitatea lui Afrim de a decupa textul si de a-l pigmenta cu ingrediente absolut savuroase, ceea ce probeaza cit de multe se pot face p