Serviciul de Evidenta Informatizata a Persoanei (SEIP) este una dintre structurile Ministerului de Interne, cu mare deschidere catre cetateni, deoarece pune la dispozitia acestora aproape intreaga gama de documente personale:
- acte de identitate;
- carti de alegator;
- pasapoarte;
- permise de conducere;
- certificate de inmatriculare ale autovehiculelor;
- permise de sedere in Romania pentru cetatenii straini.
Pentru obtinerea acestor documente, la punctele de lucru cu publicul (3 in municipiul Iasi si cate unul in Pascani, Harlau, Tg. Frumos, Raducaneni si Scanteia) se adreseaza zilnic cca 1000 - 1200 de solicitanti.
Lucratorii SEIP sunt politisti si functionari publici, nu fac parte din structura Inspectoratului Judetean de Politie, dar colaboreaza cu aceasta structura pentru punerea in legalitate a cetatenilor cu toate categoriile de documente personale.
Deoarece, din experienta acumulata, audientele si petitiile adresate de cetateni, am constatat ca deseori se fac confuzii privind competentele unitatii noastre raportate la celelalte structuri ale Ministerului si nu toti cetatenii cunosc noutatile legislative in domeniu, intentionez ca, prin intermediul mass-media, sa informez cititorii cu privire la procedurile legale de obtinere a documentelor mentionate.
Actele de identitate
Actul de identitate sta la baza emiterii tuturor celorlalte documente. In prezent se emit doua tipuri de acte de identitate:
- cartea de identitate are termen de valabilitate de 10 ani si se emite prima data la implinirea varstei de 14 ani; dupa implinirea varstei de 55 de ani nu mai este necesara preschimbarea acesteia;
- cartea de identitate provizorie, care se emite pe o perioada de cel mult 1 an, atunci cand solicitantul nu poate prezenta documentele de stare civila (certificate de naste