Georgeta ROSU
Ulcioare de nunta
Cuvint inainte de acad. prof. dr. Constantin Balaceanu-Stolnici, Muzeul Taranului Roman, Bucuresti, 2002,
180 p., f.p.
Catalogul reputatului etnograf Georgeta Rosu „se inscrie printre multele initiative ale Muzeului Taranului Roman“, iar parcurgerea lui iti „procura o satisfactie estetica indiscutabila si, in acelasi timp, permite o incursiune originala in lumea fascinanta a artei folclorice romanesti autentice“ (p. 13).
Catalogul este insotit de citeva texte de mare relevanta pentru intreaga gama de semnificatii a ulcioarelor de nunta. In sectiunea numita Tehnica si inventivitate, aflam detalii legate de formele, proportiile, decorurile si cromatica ulcioarelor de nunta din zonele etnografice de referinta ale tarii noastre. Dincolo de formulele argilelor obisnuite, utilizate de olari, aflam informatii pretioase despre procesul fabricarii obiectelor de ceramica si tehnicile de modelare a ulcioarelor de nunta. Aflam ca „modelarea ulciorului se face pe bucati: corpul, gitul, toarta, gura (cu ciurul).
Dupa ce partile componente se asambleaza si isi capata forma, ulciorul este supus unui proces de finisare manuala prin care i se aplica bratul (bratele) si ornamentele in relief, modelate manual, specifice acestei categorii a ceramicii traditionale romanesti. Vulturi, berze, cocosi, pauni, serpi, cai, ciini sint modelati pentru a fi aplicati pe diferite registre ale piesei: pe pintec, pe umar, pe git sau pe buza, pe toarta sau pe brate. Si astfel, forma zvelta a ulciorului de nunta capata semne stravechi, preistorice, care-i definesc functia“ (p. 17). Din segmentul intitulat Inscrierea piesei in ceremonialul nuntii traditionale aflam pe larg despre rolul ulcioarelor de nunta in „scenariul nuntii traditionale“. Aflam astfel ca aceste obiecte „se inscriu in citeva din secventele spectac