* Gheorghe Rasovszky, Dan Stanciu, Iulian Tănase, Sasha Vlad, Înainte/După - 52 de apariţii trans-vizuale generate de hazard, Editura ICARE, 2003. "Pe parcursul a felurite experienţe concepute sub forma unor «jocuri de societate», şi al căror caracter de alungare a plictiselii, ba chiar recreativ, nu mi se pare că le-ar diminua cîtuşi de puţin importanţa (...), credem că am făcut să iasă la iveală o stranie potenţialitate a gîndirii, aceea a punerii sale în comun. Fapt este că raporturi extrem de frapante se stabilesc în acest fel, analogii remarcabile apar, un factor inexplicabil de irefutabilitate intervine cel mai adesea şi, în concluzie, avem de-a face cu unul dintre cele mai extraordinare locuri de întîlnire." Sub aceste cuvinte ale lui Breton, mai puţin grave decît diatribele împotriva simulării poetice, a poeziei oficiale din manifestele sale, îşi aşează cartea (jocul de cărţi?) cei patru autori, în ordinea de pe copertă, un pictor, doi poeţi şi un artist vizual, cunoscător a 30 de limbi. Înainte/După e o carte insolită, experimentală, în care se întîlnesc patru sensibilităţi poetice foarte diferite şi în care nu doar gîndirea (fulgurantă) e pusă în comun, ci şi întîmplarea cvadruplă, în final contorsionată pînă la nerecunoaştere şi care ar sta bine alături de Nadja şi L'amour fou, unde Breton intercalează şi fotografii, alături de romanele-colaj ale lui Max Ernst, sau alături de instalaţiile paradoxale din artele vizuale contemporane. Cartea e "făcută" prin combinări de patru luate cîte trei: la fiecare "rundă" (din care rezultă o pagină) participă una/două/trei persoane din cele patru, cu o imagine (ori două) şi/sau cu un text, dispuse (ironico-ludic) ca în reclamele pentru demonstrarea eficacităţii unui produs. Cum arătau lucrurile înainte şi cum arată după? Nu e aceasta întrebarea pe care se întemeiază nu numai industria advertising-ului, dar şi is