•In dorinta de a limita eforturile cetatenilor pentru obtinerea documentelor personale a caror emitere este de competenta Serviciului de Evidenta Informatizata a Persoanei, continuam cu cateva precizari privind procedura de obtinere a pasaportului romanesc, expresie a dreptului constitutional la libera circulatie a persoanelor. Majoritatea prevederilor legale care reglementeaza aceasta procedura se regasesc in OG nr. 65/1997, aprobata prin Legea 216/1998, si in OUG nr. 119/2002.
Pasaportul face dovada identitatii si cetateniei romane a titularului si confera acestuia dreptul de a intra sau iesi din tara prin orice punct de trecere a frontierei deschis traficului international de calatori.
Raspunsul la intrebarea formulata este diferentiat, in functie de "antecedentele" celui ce solicita un astfel de document.
Astfel, persoana pentru care nu s-a dispus restrangerea dreptului la libera circulatie din unul dintre motivele prevazute in actele normative mentionate, si care nu are pasaportul anterior pierdut, furat, deteriorat sau distrus, obtine pasaport in maximul 30 de zile, prezentand cartea de identitate, dovada achitarii taxelor legale (315.000 lei la trezorerie, 547.000 lei la CEC), pasaportul anterior, cerere tip de eliberare a unui nou document. Insist asupra starii ireprosabile in care trebuie sa se afle actul de identitate. Nu se accepta buletine de identitate de tip vechi decat in cazuri temeinic justificate, cu aprobarea sefului biroului de profil.
Tot in cazuri temeinic justificate cu documente, pasaportul se poate elibera in regim de urgenta, intr-un interval de maximum 48 de ore; conform legii, cererile de eliberare in regim de urgenta sunt solutionate favorabil in caz de imbolnavire grava sau deces a unei rude apropiate, efectuarea unui tratament de urgenta, citarea intr-un proces in strainatate, participarea la simpozi