Ion IANOSI
Thomas Mann: tema cu variatiuni
Editura Trei, Colectia „Filosofie“, Bucuresti, 2002, 416 p., f.p.
Studiile carturarului Ion Ianosi aproximeaza niste zone unde interfereaza si interactioneaza arta cu morala, istoria cu mitul, filozofia cu literatura. Subtil dialectician hegeliano-marxist, Ion Ianosi nu se poate desparti de conceptia conform careia lumea – reala sau fictionala – se organizeaza/se articuleaza prin contradictii, prin polarizare si tensiune; percepe insa aceasta lume construita antinomic prin prisma unui modernism „imblinzit“. Imperioasei nevoi de claritate, de reper sigur, de fundamente si de valori i se adauga, in cazul acestui ginditor, simtul relativitatii si o doza de scepticism. Ion Ianosi este un modernist nostalgic, constient ca istoria a intrat intr-o alta zodie; nu-si mai poate face iluzii si de aceea nici nu e tentat de fantasma naratiunilor legitimatoare, de teleologia sistemelor de gindire care vizeaza dizolvarea contradictiilor in sinteze utopiste. Constata cu finete existenta unor structuri, le plaseaza in istorie, vizind mai curind un „adevar-coerenta“ (in acceptiunea lui B. Russel) decit unul transcendental. Cu alte cuvinte, ginditorul se resemneaza acum sa observe, sa puna in relatie, sa reconstruiasca, fara ca demersul sau sa presupuna ambitia totalizatoare si tendinta teleologica. Poate ca de aceea in mai toate studiile sale Ion Ianosi nu-si alege ca obiect al reflectiei realitatea/onticul in se, ci o realitate mediata, aceea a literaturii. Abandoneaza astfel (macro)universul istoric si social, preferind un ciob de oglinda, (micro)universul literar.
Ion Ianosi decupeaza din istoria ideilor (prin intermediul careia contempla istoria generala) veacul care il fascineaza cel mai mult: jumatatea secolului al XIX-lea si jumatatea secolului al XX-lea sint bornele domeniului sau de intere