Pentru PDSR, pagubele electorale au fost considerate imense. Nu acelasi lucru s-a intamplat cu plafonarea indemnizatiilor de concediu pentru mame in vederea cresterii copilului.
Protestele n-au dus decat la neaplicarea plafonarii in cursul acestui an, in timp ce din 2004 se va introduce o indemnizatie unica, independenta de salariul mamei, care, stabilita fiind la 85% din salariul mediu net pe economie, va fi chiar mai mica decat suma la care se fixase initial plafonarea. Motivul pentru care soarta impozitului agricol nu s-a repetat si in acest caz a fost ca numarul mamelor cu salarii mari, afectate de masura cu pricina, nu este prea ridicat, fiind deci incapabil sa produca cine stie ce pagube electorale.
Faptul ca la plafonarea mentionata nu s-a renuntat evidentiaza si tensiunea care exista, pe ansamblul sau, in ceea ce se numeste bugetul consolidat, care strange laolalta bugetul de stat, bugetele asigurarilor publice de pensii, de sanatate si de somaj, precum si bugetele fondurilor speciale.
Cheltuielile pe ansamblul bugetului consolidat sunt restrictionate prin conditia impusa de FMI privind existenta unui deficit la nivelul acestui buget de maximum 2,65% echivalent PIB, cu alte cuvinte ca aceste cheltuieli sa nu depaseasca cu mai mult decat respectiva cifra incasarile. Cum guvernul a acceptat restrictia impusa de FMI, a inceput o goana furibunda dupa incasari.
Ca expresie a acestei goane, a fost introdusa TVA in constructii si in turism, a fost marit impozitul pe profiturile obtinute din activitati de export de la 6% la 12,5%, iar, incepand din 2004, la 25%. Au fost concepute diferite stratageme pentru a se anula efectele unei relaxari fiscale, intreprinse de propaganda, la nivelul contributiilor sociale. A fost introdus impozitul pe avantajele in natura acordate salariatilor.
S-ar parea ca toate acestea sunt insuficien