In perioada 14-25 mai se va desfasura la Cannes cea de-a 56-a editie a prestigiosului festival de film; inaugurarea o va face noul Fanfan la Tulipe, in care Vincent Perez va relua rolul care l-a facut celebru pe nemuritorul Gérard Philippe, iar Penelope Cruz va fi noua Gina Lollobrigida. Produs de Luc Besson, pe un scenariu scris tot de el, in colaborare cu Jean Cosmos, ne putem astepta la o revigorare a genului „capa si spada“, care ne-a incintat copilaria, dar poate si la un strop de autoironie specific frantuzeasca, mai adecvata noului mileniu, in care am pasit nu de mult.
De joi, insa, se trece la competitia propriu-zisa; vor concura 20 de filme, mai putine decit la editiile precedente, din pricina dificultatilor aparute in calea finalizarii unora date drept sigure inca in februarie – 2046, de exemplu, ultimul film al lui Wong Kar-wai, care nu este doar un film de fictiune ca atitea altele, ci cauta sa dea un raspuns posibil felului in care va arata Hong Kong-ul in ultimul an din cei 50 prevazuti in tratatul din 1997. Daca tinem insa cont si de filmele prezentate in afara concursului, precum si de cele din selectia „Un certain regard“, ajungem la un total de 52 de lungmetraje, dintre care 40 vor fi in premiera mondiala.
Revenind la competitie, putem observa ca selectionerii au preferat si de aceasta data numele consacrate, doar sase nume noi de regizori fiind incluse in selectia oficiala: un chinez – Lu Ye, doi japonezi – Kiyoshi Kurosawa si Naomi Kawase, doi americani – Gus Van Sant si Vincent Gallo, alaturi de Nuri Bilge Ceylan, care a reusit sa includa Turcia in aceasta companie exclusivista. Cele mai mari sperante se leaga de ultimul film al lui Lars von Trier, Dogville, cu Nicole Kidman in rolul principal, dar si revenirea lui Peter Greenaway, cu The Tulse Luper Suitcases, Part I. The Moab Story, poate sa constituie o serioasa optiune pent