Sub acest generic, Societatea Română de Radiodifuziune şi Fundaţia Internaţională Ateneul Român au publicat recent un album de operă cu trei compact-discuri. Este un florilegiu live de arii, selectat din recitalurile susţinute de celebra soprană Mariana Nicolesco pe scene bucureştene, între 1991-2001, ecou al unor memorabile prezenţe în mari teatre lirice ale lumii Scala, Metropolitan, Gran Teatre del Liceu, Grossesfestspielhaus din Salzburg, Tokyo Bunka Kaikan, San Francisco War Memorial Opera House ş.a. sau pe legendare podiumuri de concert.
Compact-discurile ( aproape trei ore de muzică) reprezintă în sine mai mult decât o culegere de 28 de arii cunoscute, punând la dispoziţia auditorului o veritabilă antologie a artei lirice, a artei cântului, a vocalităţii şi interpretării stilistic-rafinate, făcută prin vizorul unei soprane absolute. Pentru că, Mariana Nicolelesco a depăşit şi aşa rarul Fach de soprană dramatică de coloratură - aceste imprimări o demonstrează cu claritate pătrunzând cu putere în lumea şi mai exclusivă a absolutului în operă. De la baroc la belcanto, de la romantism la verism, de la opera franceză până la opereta vieneză, de la registrul de soprană lirică, spintă sau dramatică până la cel neaşteptat de mezzosoprană, totul pare şi este tangibil în arta Marianei Nicolesco. Porţile măiestriei se deschid larg şi oferă unui timbru vocal de o culoare nobil înveşmântată în armonice, posibilităţi nelimitate de expresie, servind în multiple inflexiuni desenul melodic şi verbul ce i se juxtapune. Nimic nu rămâne necomentat de vocea artistei. Glasul cucereşte prin omogenitate, indiferent că este vorba de tulburătoarele note grave ( aşa-zise di petto), de pasta sonoră maleabilă ce merge spre pasajele centrale ale registrului unde capătă preţioase rezonanţe de violă sau de extremul acut, strălucitor şi percutant. Mobilitatea instrumentului său, c