�...Trebuie sa �ntelegem ce este romanul. Un istoric va relateaza evenimentele care au avut loc. Dimpotriva, crima lui Raskolnikov n-a vazut niciodata lumina zilei. Romanul nu examineaza realitatea, ci existenta. Iar existenta nu este ceea ce s-a �ntamplat, existenta este campul posibilitatilor omenesti, tot ceea ce omul poate deveni, tot ceea ce este capabil. Romancierii deseneaza harta existentei dezvaluind una sau alta dintre posibilitatile umane. Dar �nca o data: a exista �nseamna �a fi �n lume�. Trebuie sa �ntelegem si personajul, si lumea lui ca posibilitati...�
Acest citat din Kundera ilustreaza desavarsit experienta incorporarii �n Real pe care am �ncercat-o cu prilejul ultimului meu film, primul film din viata la al carui scenariu nu particip. Scenariul apartine lui Cristi Puiu si Razvan Radulescu si este un scenariu profund inovator.
Cine sunt Niki si Flo? Niki este un militar de cariera, trecut �n rezerva, proaspat �ndoliat de moartea absurda a copilului sau, �n pericol de a-l pierde pe al doilea, o fata care e casatorita cu baiatul lui Flo si care vor parasi Rom�nia, pentru a pleca definitiv �n America.
Flo este o ramasita boema a anilor �70, un �touche � tout�, mare video-amator, dictator refulat, fara spatiu de desfasurare, care se abate asupra lui Niki.
Istoria filmului este istoria desfasurarii unei deposedari integrale, pe care un om o executa asupra altui om. De la �nceputul pana la sfarsitul filmului, Flo �l deposedeaza pe Niki de absolut toate valorile fizice, morale si spirituale, care constituie sistemul sau de referinta - imaginea despre sine sau constiinta propriei demnitati, cum o numeste Dostoievski. Primul furt comis de Flo este furtul �nmormantarii lui Mihai, copilul mort accidental.
Inmormantarea (1 aprilie) este de la un capat la altul, de la prima imagine, can