- Marele Premiu, Premiul pentru Regie si Premiul Educatiei Nationale – Elephant, in regia lui Gus Van Sant (in 1999, in localitatea Columbine din statul Colorado, doi liceeni au ucis 12 colegi si un profesor, filmul prezentindu-ne realitatile acelui liceu pe un ton voit neutru; titlul face aluzie la dificultatea de a percepe o anume realitate prin parabola orbilor care, indemnati sa descrie un elefant dupa o singura parte anatomica a acestuia, pe care au putut sa o pipaie, ajung la concluzii atit de contradictorii incit nici o intelegere nu mai e posibila).
- Marele Premiu al Juriului – Uzak (Departe), in regia turcului Nuri Bilge Ceylan; aceluiasi film i-au revenit ex-aequo premiile de interpretare masculina pentru doi neprofesionisti, Muzaffer Özdemir si Mehmet Emin Toprak, ultimul – decedat la doua zile dupa terminarea filmarilor, intr-un accident de masina.
- Premiul Juriului – La ora cinci dupa-amiaza, in regia iraniencei Samira Makhmalbaf, film realizat in Afganistan dupa caderea regimului talibanilor si care trateaza tema emanciparii femeii intr-o societate profund traditionala.
- Premiul pentru cel mai bun scenariu – Invaziile barbare, al realizatorului canadian Denys Arcand, care continua, dupa 16 ani, povestea Declinului Imperiului American. Actrita Marie-Josée Croze a obtinut, pentru rolul unei narcomane din acelasi film, Premiul pentru interpretare feminina.
- Camera d’Or pentru film de debut – Reconstruction, in regia danezului Christoffer Boe, prezentat in cadrul Saptaminii criticii.
- Mentiune Speciala pentru debut – Osama, in regia afganului Sedigh Bermaz.
- Premiul pentru scurt-metraj – Cracker Bag, in regia australianului Glendyn Ivin.
Cannes
__________
* Un comentariu asupra editiei din acest an a Festivalului de la Cannes – in numarul urmator. (Nota redactiei)