S-a mai incheiat o editie – a XI-a – a Tirgului Bookarest. Va mai fi o a XII-a, sau „epopeea“ va ramine neterminata? Intrebarea pluteste in aer de cind directorul Artexpo, Mihai Oroveanu, a anuntat intr-o serie de declaratii facute presei ca intentioneaza sa transforme de la anul „bazarul“ popular al Bookarest-ului in Salon de carte „elitist“. Cum am putut deja citi, motive exista, si inca serioase, dar vestea a dat fiori reci multor editori pentru care Tirgul e un pilon extrem de important al strategiei de piata. In plus, lumea se obisnuise cu „bazarul“ intrat deja in ritmul anual. Va fi gasita o alta solutie? Vom trai si vom vedea. Deocamdata, Tirgul a atras, ca si in anii trecuti (daca nu mai mult!), un mare numar de vizitatori, cu obisnuitele cozi la intrare si imbulzeli la standuri si cu „sansa“ de a te calca pe bombeuri, la tot pasul, cu personalitati ale vietii noastre publice. Ideea de a impinge evenimentul mai in primavara a fost buna, in conditiile inevitabilei probleme a lipsei instalatiilor de aer conditionat. In schimb, lansarile la standurile editurilor sau in foaierurile de pe culoare, dincolo de avantajul „intimitatii“, i-au facut pe unii sa viseze la „varianta“ Gaudeamus de la Romexpo, cu un foaier principal de lansari vizibil si bine delimitat. Cele mai placute au fost lansarile din Laptarie (putine, dar alese) si cele din sala de conferinte de la etajul I (unde, data fiind cvasiabsenta audientilor, a fost racoare si bine...)
Oferta de „carte originala“ a principalului eveniment editorial al anului a fost parca mai saraca, pe ansamblu, decit in alte dati; o comparatie cu situatia unor tirguri de prin alte parti (europene) ar merita, de asemenea, facuta... Au existat, desigur, si aparitii romanesti originale cu cota mare de interes: Intoarcere in Bucurestiul interbelic de Ioana Parvulescu, aparuta la Humanitas (o autentica lectura de pl