Consecventă cu unul dintre ţelurile pe care şi le-a propus, acela de a experimenta în cadrul Teatrului de Balet Oleg Danovski un evantai cât mai larg de stiluri, directorul manager, Ana Maria Munteanu, a invitat de curând la această companie un coregraf de dans contemporan, pe Vava {tefănescu, care, împreună cu regizorul Mihai Mănuţiu, a pus în scenă spectacolul 16 lecţii despre dezastrele amorului carnal, pe muzică de anonimi medievali şi fado portughez. Dubla premieră a acestei creaţii s-a desfăşurat în această lună, la două zile interval, mai întâi la Constanţa şi apoi la Teatrul Odeon din Bucureşti.
Dezastrele amorului carnal este cea mai amplă piesă coregrafică creată până acum de Vava {tefănescu. Punctul central al esteticii dansului imaginat de ea constă în investirea gestului mărunt, cotidiant cu depline capacităţi de expresie artistică. Acest curent, relativ nou în arta dansului contemporan, are state vechi de funcţionare în domeniul artelor plastice, unde îşi are echivalentul în expunerea unor obiecte uzuale, calificate drept opere de artă, precum la Marcel Duchamp.
Stilul propriu Vavei {tefănescu, cu gesturi obişnuite, cu mângâieri ale propriului corp, cu salturi urmate de căderi la pământ, s-a conturat într-o suită de episoade coregrafice în care fiecare dansatoare înfăţişa o variantă a stilului de mişcare al Vavei, la puterea n. Pentru unele dintre dansatoare a creat scurte partituri pe o singură temă de mişcare, reluată după sistemul minimalist, cele mai multe atingând în desfăşurarea lor o intensitate dureroasă.
Dezastrele amorului carnal au fost ilustrate, cu preponderenţă, de personaje însingurate şi de cupluri de acelaşi gen. În general, se întrevede posibilitatea, ca heterosexualii să devină, pe scenă, dar şi în existenţa cotidiană, o minoritate, ceea ce îi va determina, probabil, să înceapă să lupte, ca orice mi