Ioana PETRE, Dan BANCIU, Ecaterina BALICA
Tineret, Norme, Valori. Repere pentru o sociologie a tineretului
Editura LuminaLex, Bucuresti, 2002, f.p.
Studiul isi propune o analiza bazata pe date empirice, concrete a problematicii schimbarilor ce au avut loc in sistemul atitudinal, normativ si axiologic al tineretului din Romania in contextul numeroaselor mutatii valorice europene.
Pornind de la identificarea principalelor subgrupuri socio-culturale din cadrul virstei tinere si inregistrind o diversitate de ierarhii a valorilor politice, civice, nationale, morale sau religioase, lucrarea evidentiaza atit tendinta reflectata de omogenitatea universului etico-cultural al tinerilor, precum si latura nonconformista si chiar devianta din atitudinea si comportamentul lor, aspecte care delimiteaza ceea ce autorii numesc „subculturi marginale“, pe fondul renuntarii la o serie intreaga de prejudecati si stereotipuri care eticheteaza tineretul ca pe o categorie problematica „ce continua sa nu se integreze social si cultural, predispusa spre hedonism, egoism, aventura, lipsa de responsabilitate sociala etc.“ (p. 11).
Ideea calauzitoare a acestei carti este ca aderarea la un set de valori depinde atit de mecanisme interioare, cit si de conditii socio-istorice si culturale. Cu alte cuvinte, optiunea pentru o valoare sau alta depinde in mod esential de modul de viata (complex de factori psiho-sociali, economici, politici si spirituali) precum si de mediul exterior, „operationalizat“ cel mai adesea prin „toleranta tinerilor la diferenta“: toleranta – primul pas catre democratia civica si pluripartidism intr-o societate – constituie un indicator important pentru autenticitatea si coerenta unui regim democratic.
Prima parte a studiului se axeaza pe inventarierea problematicii valorilor politico-civice in rindurile tinerilor, porni