În ultimul timp, au apărut o mulţime de filme - americane - care dezbat relaţiile dintre sexe, într-un mod cel puţin egalitar, dacă nu feminist. Nimic rău în asta, dimpotrivă. Schema este cam aceeaşi: cîte o tînără isteaţă, la început de carieră, se îndrăgosteşte de cîte un june prim, burlac şi fustangiu convins (sau, dacă nu fustangiu, măcar în afara distincţiilor morale). După o perioadă superfericită şi pasională, de revelaţii şi împărtăşiri comune, el - individul, partenerul - îşi dă arama pe faţă şi nu se jenează să calce pe de lături cu nonşalanţă. Drept urmare, şi ea, cea rănită, contraatacă: îl părăseşte cu surle şi trîmbiţe şi continuă să-l umilească - în general, se realizează profesional exploatînd eşecul ei sentimental. Într-unul din filme, eroina interpretată de Ashley Judd devine o celebră ziaristă, expertă în relaţiile dintre sexe, pe care le aseamănă cu cele dintre animalele domestice, mai precis dintre vaci şi partenerii lor. Cel mai reuşit din serie este, cu siguranţă, "Jurnalul lui Bridget Jones". Cel mai nou este "Cum să scapi de un tip în 10 zile" (regia Donald Petrie, cu Kate Hudson, Matthew Mc Conaughey). Aici, lucrurile sînt prezentate şi mai explicit, din perspectiva războiului dintre sexe: o tînără ziaristă, evident la o revistă pentru femei, are de scris un articol care să-i învioreze rubrica. Subiectul ales: cum să faci un tip să se îndrăgostească de tine, ca apoi să scapi de el, totul în 10 zile. Metode: după cea clasică, de seducţie (femeia fatală, sexy etc.), să aplici, sistematic, reversul ei: să faci toate lucrurile care ştii că-l pot speria sau enerva pe partener - de la lăsatul periuţei de dinţi în apartamentul său, la discuţii
despre cum vor arăta viitorii copii şi declaraţii de iubire. Clişeele sexuale vehiculate sînt cele ale partenerei feminine sufocante şi grăbite în evoluţia relaţiei şi ale companionului ei mascul