- Social - nr. 130 / 5 Iulie, 2003 De curand, am rostit cuvintele: "Sa-l cinstim pe Stefan cel Mare si Sfant, care, alaturi de alti craisori ai neamului, poate veghea si intretine focul nestins al iubirii de neam si tara". Cred in unitatea de neam. M-am bucurat atunci cand un arman sau macedoroman din Macedonia mi-a vorbit in limba lui, care pentru mine nu este un dialect, asa cum considera specialistii, ci o forma arhaica "necizelata literar". Am ajuns in "secolul spiritualitatii" (dupa Malraux), dar exista multi oameni (unii cu multa scoala) care nu inteleg inca faptul ca tendinta principala este aceea de a ne integra intr-o Europa a unitatii in diversitate. Recent, la o manifestare internationala, un preot profesor la Institului Teologic Ortodox, pentru forma Pison a raului din Geneza 2.11(Biblia din 1942, editata de Societatea Biblica Bucuresti), in loc de Fison, dupa opinia sa, am devenit, din ortodoxa,... adventista. Altcineva, care are ceva cu islamul, uita de jafurile, crimele si alte fape "necrestinesti" ale cruciatilor, care au terorizat Constantinopolul si bazinul Dunarii in perioada 1204-1330. Astfel s-au "sters" ani buni de istorie prin distrugerea documentelor aflate in inima ortodoxiei.Multi nu stiu ca, de pilda, intr-o raia turceaca, in sute de ani de ocupatie, ortodocsilor nu li s-au interzis si daramat bisericile ca in lumea "plina de milostenie crestina" din Ardeal, unde sute de biserici au fost distruse in numele lui Dumnezeu. De asemenea n-au fost fortati la convertiri, precum in lumea crestina, unde frecvent privilegiile s-au cumparat prin catolicizare. Spre exemplu, Biserica Sf. Paraschiva din centrul orasului meu natal, Braila, are o arhitectura mai simpla, pentru ca este de pe vremea... turcilor. Tot in acest oras nu exista nici o moschee, in schimb, abunda bisericile, de la ortodoxe romane, la greceasca, bulgareasca, armeneasca, catolica, p