Gilles Deleuze
Nietzsche
Traducere, note si postfata
de Bogdan Ghiu, Editia a II-a
Editura All Educational,
Bucuresti, 2002, 110 p., f.p.
Momentele vietii si treptele operei nietzscheene se constituie, in analiza-introducere pe care o face Gilles Deleuze, sub forma unei schimbari a mastilor: sanatate, boala, suferinta, pina la masca ultima care este nebunia.
Neincrederea in unitatea eului din care decurge „necesitatea de a purta masti“ (p. 9) echivaleaza si cu o continua rasturnare de perspective „in care Nietzsche vede esenta metodei sale si a vocatiei sale pentru realizarea unei transmutatii a valorilor“ (p. 8). Fiecare noua schimbare a mastii, fiecare opozitie si negatie se constituie ca un punct de vedere superior, o depasire care nu echivaleaza cu sinteza unui proces dialectic, ci cu o unitate organica, „Da“-ul vietii care admite si incorporeaza orice negatie. Acesta este miscarea vie, ireductibila pe care Deleuze incearca sa o surprinda in analiza sa si in explicatia pe care o da punctelor- cheie ale gindirii si existentei nietzscheene: rasturnarea valorilor si nihilismul activ, denuntarea metafizicii ca forma degenerativa a gindirii, vointa de putere si supraomul, moartea lui Dumnezeu si Eterna Reintoarcere. Viata si opera lui Nietzsche sint vazute ca stind sub semnul metamorfozei si al transmutatiei. Cele trei metamorfoze ale spiritului – spiritul metamorfozat in camila (povara valorilor prestabilite), camila metamorfozata in leu (sfarimarea acestor valori) si leul metamorfozat in copil (jocul si prospetimea inceputului, crearea de noi valori si principii de evaluare) – marcheaza cele trei etape ale operei nietzscheene, o metamorfoza asumata, masti ale unei opere care invinge negatia prin ea insasi (p. 27). Nihilismul activ, distrugerea tuturor valorilor inghetate si prestabilite, autodistrugere