Irina Nicolau, Georgeta Rosu, Magdalena MOLNAR
Masti/Masks/Masques
Cuvint inainte de Constantin Balaceanu-Stolnici,
Editura Muzeul Taranului Roman, Bucuresti, 2002,
256 p., f.p.
Monografia Masti/Masks/Masques este unul dintre cele mai interesante demersuri antropologice si etnologice realizate in ultima vreme. Si aceasta deoarece abordeaza o tema delicata in antropologia culturala, anume aceea legata de imaginea eului, a sinelui. Masca in culturile arhaice era o initiere dobindita de care purtatorul beneficia atunci cind tranzita spatiile dintre lumi. „Masca contine o putere magica impotriva raului, dar produce groaza celor din jur, impunindu-le vointa purtatorului ei“, adica a initiatului. „Acesta e patruns de forta ei, este scos din timpul si spatiul profan, nu mai poarta amprenta «eului» individual si schimbator“ (Ivan Evseev, Dictionar de magie, demonologie si mitologie romaneasca, Editura Amarcord, Timisoara, p.259).
Volumul prezinta mai multe detalii de specialitate (vezi capitolele: Masti, calendare, sarbatori; Obiceiuri cu masti in Romania; Masca la trecerea din mileniul II in mileniul III) insotite de un expozeu remarcabil privind tipologia mastilor din colectia Muzeului Taranului Roman. Sint descrise si principalele dansuri ritualice cuprinse in calendarul anului agrar unde mascatii au un rol predominant in desfasurarea evenimentelor.
Aceste dansuri sint: Blojul (Transilvania); Borita cucilor (atestat la ceangaii din jurul Brasovului la mijlocul secolului XIX); Calusarii (Moldova si Muntenia); Cucii (astazi doar in sudul Munteniei iar odinioara si in Moldova, Dobrogea si Transilvania de sud); Farsangul (judetul Arad); Irozii (de origini apusene si de o mare diversitate zonala in Romania); Jienii (joc haiducesc atestat in veacul XIX); Jocul caiutilor (in zona Sighisoarei); Jocul cu masti de la