Obiceiul e regele tuturor!
Pindar
Inainte de masa, un tip merge la supermarket si cumpara un pui inghetat pe care are de gind sa-l manince la cina. Inainte de a-l prepara, face sex cu el, apoi il prepara si il maninca, asa cum isi propusese.
Da, e dezgustator, dar e rau din punct de vedere moral?
(Intr-un joc, numit Taboo, cei de la The Philosophers Magazine ne testeaza on line intuitiile morale, intrebindu-ne: o fetita impinge in piscina un prieten mult mai mic decit ea, doar pentru a-si elibera locul de joaca, e bine sau rau ce face? O masina ucide pisica unei familii pe care... – iertati-ma, dar unii filozofi chiar au un gust deosebit pentru morbiditati – stapinii o maninca mai tirziu; e imoral ce fac?
Indienii au crezut ca Herodot poate glumeste si de fapt s-au ingrozit sa auda ca i-a trecut ceva atit de oribil prin cap atunci cind i-a intrebat daca isi ard parintii dupa moarte, cind ei, de fapt, obisnuiau sa-i manince; care varianta este morala si care nu?)
Raspunsurile dumneavoastra la aceste cel putin suspecte (pentru mintile care
le-au imaginat) exemple gastronomice, care au facut cariera in filozofie, oricare ar fi, se inscriu deja in citeva tabele care le clasifica dupa educatia dumneavoastra, dupa statutul dumneavoastra social-economic, dupa comunitatea din care faceti parte si... dupa cite cursuri de filozofie ati urmat (dar acest criteriu poate fi neglijat, in mod cert). Dupa propriile intuitii, daca cititi acest articol (in aceasta revista), aveti o educatie superioara si aveti un statut social-economic mediu sau superior. (Deci un grad de permisivitate morala ridicat, dupa calculele lor, care n-au intilnit inca minti absolut stralucitoare ca ale unora dintre intelectualii nostri de marca, dar care nu pot pur si simplu sa treaca peste acest mic obstacol care se cheama diferenta.) Despre comunitate