•Idei, proiecte si propuneri pentru alte noi modalitati de desfasurare a examenelor de capacitate si de bacalaureat •Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Inspectoratul Scolar iesean au viziuni diferite •"Capacitatea" 2004, cam aceeasi Marie cu alta palarie •Subiecte mixte la probele scrise ale bacalaureatului din 2004
Ca sa nu se plictiseasca pe perioada verii, mai-marii Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT) au inceput sa se gandeasca cu ce sa inlocuiasca examenul de capacitate si cum sa organizeze bacalaureatul de anul viitor. Fiindca, asa cum este precizat si in Legea 268 pe 2003, pentru modificarea si completarea Legii Invatamantului 84 pe 1995, acesta a fost ultimul an in care s-a mai dat examen de capacitate. MECT a lansat o serie de proiecte, punandu-si si reprezentantii in teritoriu (inspectoratele scolare) sa vina cu propuneri pentru desfasurarea evaluarilor de la sfarsitul clasei a VIII-a. In Legea 268 pe 2003 se specifica faptul ca "procedura de selectie si repartizare (in clasa a IX-a) se bazeaza pe rezultatele evaluarii competentelor dobandite in cadrul gimnazial" si ca "evaluarea competentelor se realizeaza conform standardelor nationale de evaluare", fara sa se specifice in ce constau aceste evaluari.
Cam aceeasi capacitate
MECT a lansat si pe site-ul sau oficial (www.edu.ro), spre dezbatere publica, o serie de propuneri privind aceste evaluari, la sfarsit de gimnaziu. Astfel, asa cum a precizat si Mihai Dumitriu, inspector scolar general in cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Iasi (ISJ), principalele modificari vizate de minister ar fi inlocuirea celor trei probe ale capacitatii cu trei (sau doar doua) teste nationale, care ar urma sa aiba loc fie in ultimele 2-3 zile de scoala, fie in 2-3 zile de sambata din ultima luna de scoala. Cea de-a treia proba (istorie sau geogra