La Tirgu Jiu s-a desfasurat, timp de o luna (29 iunie-1 august 2003), Simpozionul National de Sculptura Brancusiana – care, prin prezenta unui plastician japonez, a capatat si caracter international.
Aflat la a treia sa editie, Brancusiana a reunit un numar de sculptori care au lucrat in preajma Coloanei Infinitului, a Mesei Tacerii si a Portii Sarutului, opere capitale ale „Sfintului din Montparnasse“, cum fusese numit Brancusi de contemporanul sau, scriitorul Peter Neagoe, care i-a dedicat romanul omonim. Aceasta vecinatate ilustra – ca si tinutul incarcat de amintiri istorice, marcate de diverse monumente, de la Tudor Vladimirescu realizat in bronz de Constantin Balacescu la Ecaterina Teodoroiu a carei memorie este pastrata de diafanul monument cioplit in piatra de Milita Petrascu – i-a inspirat pe artistii veniti aici sa-si plasmuiasca lucrarile. Materialul de lucru, travertin de Geoagiu, s-a dovedit expresiv in forma finala, dar a pus mari probleme de taiere si cioplire in faza de elaborare. Atit blocurile de piatra, cit si amplasamentul operelor finite au fost trase la sorti, in chip democratic. Daca, prin acest procedeu, era eliminat orice favoritism, el a solicitat, in plus, foarte mult imaginatia si spiritul de adaptabilitate al sculptorilor – care trebuiau sa-si conceapa lucrarea in functie de forma, dimensiune si spatiu de expunere, fapt ce elimina orice proiect preexistent, dar incetinea si infiriparea lucrarilor. Poate, in viitor, ar fi mai bine ca participantii sa fie invitati cu proiecte concrete, si pe baza acestora sa fie ales blocul. Acest aspect a fost evidentiat si de participanti la conferinta de presa ce a precedat vernisajul. Oficialitatile locale au dovedit interes pentru simpozion si au luat parte la ceremonia de inchidere a acestuia – careia i s-a dat un aer festiv prin intonarea, inaintea alocutiunilor de rigoare, a unui imn lo