Recent, pe 24 iulie 2003, a fost inaugurata la Noua Galerie Nationala din Berlin o expozitie care documenteaza 40 de ani de arta din fosta Republica Democrata Germana (RDG). Sub titlul Arta in RDG sint reunite 400 de lucrari, tablouri, sculpturi, afise si fotografii realizate de 135 de artisti est-germani. Expozitia va ramine deschisa pina pe 26 octombrie.
Organizatorii expozitiei Arta in RDG, Eugen Blume si Roland März, si-au propus un soi de operatiune de dezinfectare ideologica a artei create de-a lungul celor 40 de ani de existenta a Germaniei comuniste. Cine cauta in aceasta expozitie creatiile realismului socialist realizate la comanda partidului va fi dezamagit. Propaganda artistica ieftina, adica tablourile sau sculpturile care trateaza teme populiste conforme cu doctrina oficiala, lipseste cu desavirsire. Renuntarea la vizualizarea socialismului real existent sau la efectele cenzurii asupra creatiei artistice a stirnit, pe de alta parte, polemici care seamana cu cele articulate dupa prezentarea filmului Good Bye, Lenin! de Wolfgang Becker. Rezerva principala fata de acest film a fost ca el ar incerca sa minimalizeze grozavia comunismului prin apelul la formula comediei ironice. Organizatorilor expozitiei le-a mai fost reprosat si faptul ca nu acorda o suficienta atentie artei neoficiale, nonconformiste, adica artei create de dizidenti politici, amestecind arta oficiala cu cea contestatara. Totodata, s-a sustinut ca obiectele prezentate ar reflecta o imagine falsa a RDG-ului, creind iluzia postuma ca Germania comunista ar fi fost un laborator estetic steril, neafectat de ideologia dominanta reprezentata de birocratia culturala a partidului si de vigilenta securitate.
Organizatorii au precizat in catalogul expozitiei ca ei s-au axat pe „arta esentiala“ prin care se poate ilustra si confruntarea diferitelor programe artistice cu linia impusa.