- Cultural - nr. 175 / 6 Septembrie, 2003 "Si prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gandurile din multe inimi" _ Dreptul Simeon catre Sfanta Fecioara Maria Deoarece este imposibil ca vointa omului sa substituie vointa Domnului Dumnezeu, domeniul stiintific este incapabil sa patrunda in esenta complexitatii genetice a ochiului (sau creierului) omenesc. Pana si celebrul cercetator Darwin, a carui teorie evolutionista este invocata atat de eronat in epoca contemporana, mentiona cu claritate: "A presupune ca ochiul (…) s-ar fi putut forma prin evolutie, pare, o marturisesc deschis, cat se poate de absurd". Daca, totusi, acceptam ideea de progres in studierea ochiului (ca "oglinda" a inimii), atunci, cu prudenta, s-ar putea admite ca stiinta, prin psihologie (recte fiziognomia, o ramura care studiaza expresivitatea trasaturilor fizionomiei), realizeaza ceva mai mult, aflandu-se in concurenta cu poetii si filosofii. Acestia, de mii de ani, nu inceteaza sa elogieze estetica tristetii din ochii celor dragi, desi mai mereu s-au gasit indivizi care sa adopte atitudini dispretuitoare fata de durerea umana. Dar, cu siguranta, tocmai unor astfel de oameni, un mare romancier ca Hemingway, le spunea: "Cand clopotele bat, nu te intreba pentru cine sunt. Ele sunt si pentru tine"… Pentru a nu pricepe insa intelepciunea ascunsa intr-o astfel de idee, care exprima caracterul inevitabil si universal al durerii, ar trebui ca cei in cauza sa aiba simtul realitatii diluat de meschinarie si egoism _ trasaturi nespecifice credinciosilor crestini. A face apologia perceptiei asupra ochilor intristati, acum, cand _ la 8 septembrie _ lumea ortodoxa sarbatoreste Nasterea Maicii Domnului (o bucurie imensa pentru crestini) nu este deloc o eroare: intr-adevar, Sfanta Fecioara a primit, tresaltand de bucurie, vestea ca a fost aleasa de Domnul Dumnezeu sa-L nasca pe Mantuitorul lumi