- Istoric - nr. 178 / 11 Septembrie, 2003 "Sa fim atenti mai ales la concesii, la generozitati, la latura lor negativa. Sa fim atenti la asa-numitele autonomii, la laturile sau scopurile lor nocive. Ele pot fi mai mult decat necesitati practice sau rationale, pot fi doar cuiul lui Pepelea din care sa se faca o obstructie, sa se submineze unitatea de stat." David PRODAN, Memorii "HUNGARIA" - MONUMENTUL SIMBOL AL RECONCILIERII AUSTRO-UNGARE Ce a insemnat pentru romani (sarbii, croatii, slovenii, cehii, slovacii, rutenii, polonezii sau italienii sa o spuna singuri, pentru ei) dezvelirea monumentului? Triumful intolerantei si etnocidului, al terorismului ca politica de stat, dusa, prin "legile de maghiarizare" si cinic exprimata de urmasii lui Arpad, care si-au lepadat atunci masca de civilizatori: "Sa lasam la o parte minciuna conventionala, conform careia noi pretindem ca nu vrem sa ucidem nationalitatile nemaghiare! Da! Noi vrem sa le suprimam si trebuie sa le suprimam!" (Gheza Kostenski); "Politica mea sovina este o nazuinta irezistibila catre un scop determinat si catre atingerea lui cu orice pret. Acest scop este crearea unui stat unguresc unitar si cu o singura limba…in Transilvania nu exista romani! In Transilvania exista oameni de neam romanesc, ceea ce este cu totul altceva."; "interesele Ungariei cer adoptarea celui mai extremist sovinism" (Banffy Dezsö). "Nemzeti politika a Feldvideken" (adica "sau asimilam nationalitatile, sau disparem"), "territorium non datur!", a fost lozinca epocii simbolizata de monumentul "Hungaria", epoca in care ungurii - popor rezultat al unei etnogeneze la care au participat maghiari, kazari, pecenego-cumani si alte neamuri türcice, slavi, germani si, mai ales, romanici din Pannonia istorica (dreapta Dunarii) si romani din Transdanubia - au dezgropat din negura istoriei lor termenul de "maghiar", reac tualizandu-l cu sensul