- Social - nr. 180 / 13 Septembrie, 2003 Orice teatru care se respecta, indiferent de sistemul sau de functionare si retributie (bugetar, particular, independent, companie teatrala, fundatie, formatie etc), organigrama, plan repertorial, succes sau insucces de pu- blic- reprezentat de cifra sa de afaceri - are nevoie de o foarte buna "avangarda", care ar trebui sa fie (si uneori reuseste sa fie) secretariatul literar, alcatuit din profesionisti care sa-i rezolve multitudinea de probleme "extraartistice", atat de "bucatarie", cat si in afara, privind imaginea sa publica. Aceste probleme, in unele cazuri, din pacate, sunt lasate in voia hazardului si in sarcina (suplimentara!) a unor persoane cu alte atributii. Ce ar trebui sa fie, concret, secretariatul literar? Una din "cartile de vizita" ale teatrului. O trupa de "soc" (intelectual), alcatuita din profesionisti - obligatoriu licentiati si poligloti, cunoscand computerul ca pe propriul buzunar si operand cu el, prezentabili si manierati, si nu in ultimul rand mari iubitori de teatru, capabili in orice moment sa semnaleze, si chiar sa recomande, conform unor norme valorice universal valabile, un posibil repertoriu, adecvat conditiilor obiective de lucru ale teatrului. Oameni cu mintea antrenata si mereu via curiozitate a lecturii, la curent cu tot ce se intampla in lumea teatrala a tarii si a lumii, care sa prezinte, regulat, in acest sens, conducerii institutiei documentatii, proiecte sau, de ce nu?, in deplina cunostinta de cauza, sa poata pune la dispozitia colectivului artistic mai multe variante ale textelor in lucru la scena (traduceri alternative, material documentar despre spectacol, presa in actualitate, din tara si din strainatate etc). Mai mult ca oricand, in zilele noastre, secretariatul literar trebuie sa devina un compartiment esential al activitatii teatrale, mana dreapta a directiei, "senzorul