"Sunaţi acum. Este un produs minunat pentru minte, trup şi suflet!" "Priviţi cît de simplu este! 1,2,3 - şi aţi scăpat de probleme!" Cam aşa sună îndemnurile pe care ni le adresează prezentatorii de la Teleshopping (acum pare-mi-se că se cheamă, mai competitiv, Top Shop). Ca şi în cazul protezei dentare şi al Fixodent-ului, produsele promovate de teleshopping nu se adresează doar trupului, ci şi minţii şi sufletului. Cumpărăturile devenite show pe posturile de televiziune reprezintă o religie a consumatorului iniţiat, mereu în căutare de avantaje şi în gardă să nu fie păcălit. E o religie uşor de receptat, la îndemîna oricui - se insistă explicit pe acest lucru, atunci cînd se subliniază că totul, în telshopping e simplu. Ca orice religie , cumpărăturile la televizor sînt persuasive şi pozitive: pe un ton optimist, încearcă să te convingă că ceea ce-ţi oferă e cea mai bună soluţie pentru tine, şi e un chilipir. Pornind de la principiul reclamei testimoniale, diverşi indivizi fericiţi, fie creatorii produsului respectiv, fie utilizatori fideli ai acestuia, se străduiesc să-ţi împărtăşească din experienţa lor pozitivă şi să te coopteze în ea. Teleshopping-ul acţionează pe un soi de principiu dublu al păcălelii, un fel de păcăleală a păcălelii: atîta ţi se atrage atenţia că, achiziţionînd aceste produse şi nu altele, ieşi în cîştig, încît, în mintea mai suspicioasă a celor detaşaţi de "sistem", se produce exact efectul invers: te simţi iritat şi tras în piept de atîta exces de avantaje. În mintea cumpărătorului de meserie, angrenat în sistem, are loc, probabil, efectul normal, scontat. Musculosul Tony, care face reclamă la Gazelle Freestyle, un aparat, evident, de gimnastică, îi poate binedispune pe cei din target, în timp ce pe cei neimplicaţi, ca mine, pur şi simplu îi sperie. Te mai consolează informaţia, pe care o afli puţin mai tîrziu, că, deşi reclama spune