"Adeziv pentru proteza dentară? Aş fi putut trăi şi fără - dar mi-am dat seama că ar fi trebuit să renunţ la multe lucruri. Într-o zi am spus: Fără compromisuri! Şi am încercat noul adeziv pentru proteză Fixodent", ne mărturiseşte doamna între două vîrste, din reclama, se înţelege, la Fixodent. Proteza nu mai e doar o necesitate, ci, ca subiect de clip publicitar, devine o chestiune de principiu. Să nu foloseşti Fixodent înseamnă să faci compromisuri şi să renunţi la ceva. Or, asta nu e permis, consumismul îşi are şi el etica lui. Mai ales după o anumită vîrstă, e sub demnitatea oricărui reprezentant al umanităţii să nu o respecte. Fixodent nu asigură doar "aderenţa protezei întreaga zi". Asta se întîmplă doar la un prim nivel, superficial. Substanţa în cauză îţi asigură zîmbetul - deci, ducînd raţionamentul mai departe, gîndirea pozitivă şi spiritul victorios - şi te face să uiţi de griji. În acest context nu mai contează prejudecăţile conform cărora a vorbi despre proteză nu e tocmai plăcut, mai ales pentru o doamnă arătoasă (precum cea din reclamă), şi ai prefera să fie ceva subînţeles... Decenţa în privinţa "accesoriilor" corporale pe care am prefera să nu le afişăm nu mai e, neapărat, o calitate. În epoca mărturiilor despre eficienţa tampoanelor totul este permis, iar corpul tău, cu imperfecţiunile lui, devine un constant obiect de dezbatere şi îndreptare publică. Cum mai trebuie să fie acesta, conform standardelor publicitare? Hidratat, ne spune Pantene, protejat,
conform Colgate, proaspăt, după Dero, sănătos şi plin de "poftă de viaţă", zice Floriol, profund şi viguros, via Dove, rezistent - în accepţia Maybelline. Evident, toate aceste trăsături nu se referă, în multe din reclamele menţionate, de-a dreptul la trup: ci la diverse atitudini sau accesorii ale acestuia. Dar, în cele din urmă, tot la trup se întorc, ca un bumerang metonimic: de fapt,