- Comentariu - nr. 194 / 3 Octombrie, 2003 Din cele aproape 200 de impozite si taxe, contributii si venituri nefiscale ce se preleveaza de la persoanele fizice si juridice, doar in jur de 50 % sunt stabilite prin legi, restul fiind impuse prin ordonante, ordonante de urgenta, hotarari, ordine ale conducerilor administratiei publice centrale si locale. Deci, e clar ca Ministerul Finantelor Publice este cea mai productiva societate comerciala din economia romaneasca. Merge ori nu economia, taxele platite de consumatori, impozitele perce pute de la contribuabili sporesc continuu, incat cei care sunt obligati sa le plateasca sunt nauciti. Accizele sunt ajustate mereu (si tot nu au ajuns la plafonul cerut de UE), incat preturile serviciilor si produselor purtatoare de asemenea taxe cresc necontenit, golind punga celor care au nevoie de ele. Astfel, valoarea marfurilor importate (care contin taxe vamale in pretul lor de piata) a crescut cu circa 20%, iar cifra de afaceri in industrie (relevanta pentru TVA) a sporit in jur de 15%. In Romania, "trei sferturi din dari nu sunt stabilite prin lege", ci prin ordonante si ordonante de urgenta, hotarari de Guvern si ordine ale ministrilor, care, de fapt, reglementeaza regimul fiscal ce sufoca protectia sociala si nivelul de trai al populatiei. Numeroasele acte normative, in primul rand cele apartinand Guvernului, prin care sunt create noi surse de venituri publice, precum si multiplele modificari operate in reglementarile diferitelor impozite, taxe, tarife si fonduri extrabugetare, au creat un climat de insecuritate juridica in domeniul fiscal. Sistemul fiscal romanesc nu respecta un articol (43.1) constitutional. Este vorba despre articolul privind protectia sociala, in care se spune ca "statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si potectie sociala de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent". Deci,