Maratonul artistic care este, timp de 22 de zile, Festivalul International de Dans BucurESTi.VEST isi propune sa asimileze, aproape programatic, tot ceea ce individualizeaza fenomenul coregrafic contemporan. Cei interesati pot participa la dezbateri, pot viziona filme despre cariera unor importanti coregrafi care au inovat stilul dansului contemporan, expozitii de fotografie – cum este cea din foaierul Salii „Toma Caragiu“, unde protagonista este Pina Bausch, surprinsa in diverse scene din spectacole – un superb puzzle de ipostaze in miscare –, si au sansa unor intilniri cu performante trupe de dans. Este, daca vreti, o conectare la pulsul dansului european, deschizind noi paliere de receptare si cultivind gustul pentru un fenomen implementat mai lent la noi. Nu stiu cit este de trendy sa spui ca mergi la un spectacol de dans contemporan, dar cred ca este o provocare pentru care trebuie sa fim, cum se spune, open-minded.
Saptamina recent incheiata a adus in atentie cel putin doua spectacole care s-au impus prin propunerea coregrafica insolita, prin inventivitate si prin forta de a surprinde cu ingenioase mijloace de expresie, aflate intr-o continua metamorfoza. Ceea ce uneste spectacolul Lume – conceput intr-o formula inedita prin prezenta live a Cvartetului Balanescu, creind un rezonant ambient sonor – de Just two dancers este, in registre diferite, excelenta dozare a ritmului, un tempo ce oscileaza intre sacadat si fluid, si prevalenta unui stil sportiv, dinamic, chiar eruptiv, daca ne gindim la brusca rupere de timpi lenti din reprezentatia englezilor.
In Lume, cele patru momente coregrafice, aparent diferite ca structura, dezvolta o coerenta de adincime la nivelul interpretarii, mizindu-se pe miscarile sincopate si pe un minimalism ce face extrem de direct contactul dintre eu si ceilalti. Gesturile se reiau intr-un fel de spirala care po