Deja nu mai e o noutate că poţi învăţa din cărţi cum să faci diverse lucruri: cum să devii un şef de succes, cum să fii o femeie adevărată, cum să gîndeşti pozitiv... Ideologiile de succes şi filozofiile "how-to-do-it" se înmulţesc pe zi ce trece, sînt publicate de tot mai multe edituri, se complică şi abstractizează. Succesul în afaceri şi gîndirea pozitivă sînt, deja, surclasate de alte concepte mai noi şi tot mai uimitoare. Unul dintre acestea este Gîndirea laterală, autor Edward de Bono (Curtea Veche, 2003). Elena Neculce, unul dintre redactorii editurii, ne explică, în linii mari, despre ce este vorba: "Gîndirea laterală contestă unicitatea gîndirii verticale, adică logice, raţionale, desfăşurate liniar, urmînd nişte paşi. Gîndirea laterală este generativă, şi nu selectivă, cum e cea verticală, oferindu-şi o paletă largă de idei din care să poată alege. În timp ce gîndirea verticală este obligatoriu secvenţială, şi numai pe direcţii preexistente, gîndirea laterală îşi propune tocmai să genereze noi idei, modele. Gîndirea laterală nu e un proces finit, ci unul probabilistic, cu mai mulţi participanţi, în care se alege soluţia cea mai bună. Scopul final al gîndirii laterale este ca aceasta să se transforme într-o atitudine prezentă la toate nivelurile, astfel încît oamenii să ajungă la o nouă stare: nu de a lua decizii unilaterale, ci de a pune în comun. Pentru prima dată la noi, într-o carte, apare explicarea conceptului de brainstorming: ce înseamnă o şedinţă de brainstorming, cum trebuie să se facă participarea, faptul că nici unul dintre participanţi nu trebuie
să spună «asta-i bun, asta-i prost», ci să urmeze nişte etape şi să existe un lider de grup care nu să dea verdicte, ci să urmărească desfăşurarea procesului." Din ce povesteşte redactorul, se vede clar că lucrurile sînt complicate: e vorba de o carte de popularizare, dar adresată deja spe