Daca nu ar fi avut nimic de ascuns, probabil nu ar fi evitat confruntarea cu institutia mai sus amintita. Nu a facut-o, deci nu putem exclude apartenenta sa la fosta politie politica. In cel mai rau caz, glumea Mircea Dinescu, ar fi vorba de o clona a fostului locotenent Ureche. Blocajul, ridicol daca nu ar fi tragic, demonstreaza lipsa de autoritate a CNSAS în raport cu cei pe care ar trebui sa-i cerceteze. Totusi, datorita lui, opinia publica a aflat ca un important serviciu de informatii apartinand unui minister crucial pentru instaurarea statului de drept, Ministerul Justitiei, este condus de un fost ofiter de Securitate, acelasi probabil cu cel care avea în urmarire Institutul de Cercetari Juridice la care au lucrat Adrian Nastase si Rodica Stanoiu. Ce relatii se puteau stabili între actualul ministru si fostul ofiter de Securitate care controlase institutul ? Depinde de relatiile anterioare anului 1989. Daca Rodica Stanoiu a fost hartuita de securistul de serviciu, atunci ar fi trebuit sa respinga numirea lui într-un post atat de important din subordinea sa, ceea ce nu s-a întamplat. Colaborarea celor doi din ultimii ani sugereaza ca relatiile din trecut nu au fost chiar atat de tensionate. Cu prilejul demisiei generalului Ureche au iesit însa la iveala aspecte mult mai grave legate de SIPA, pe care presa, de frica, din superficialitate sau din servilism, le-a trecut cu vederea. In treacat fie spus, si demisia directorului SIPA a fost tratata ca un fapt divers de jurnalele de stiri ale televiziunilor.
Dezbaterea publica pe care o impuneau personajul si situatia a lipsit. Revenind la chestiunea institutionala, Initiativa 2003 a atras atentia asupra faptului ca SIPA functioneaza ilegal si neconstitutional. El nu este, cum s-a încercat sa se acrediteze, un serviciu intern al Ministerului Justitiei, ci unul din serviciile de informatii ale Romaniei, preva