Ruxandra CESEREANU
Imaginarul violent al romanilor
Editura Humanitas, Bucuresti,
2003, 400 p., f.p
Nu este foarte greu de observat: Ruxandra Cesereanu este, dupa toate indiciile, cea mai originala, dar si cea mai paradoxala scriitoare clujeana, deloc „provinciala“. O poeta, o scriitoare (in sens pur beletristic) care se intereseaza in acelasi timp, cu aplicatie si cu profesionalism, de teme dificile si analizeaza fenomene precum „gulagul“, „tortura“, violentele si anomaliile sexuale etc. nu poate sa nu atraga, fie si involuntar, atentia.
Daca ar fi sa folosim o tipologie clasica, am spune ca la Ruxandra Cesereanu genele vir si femina sint nu numai in proportii sensibil egale, dar si intr-un echilibru etern instabil. Ceea ce o face imprevizibila, adesea contradictorie, greu de redus – cel putin deocamdata – la unitatea unei formule si definitii de sinteza. A trece, fara complexe, de la „Venetia“, tema prin excelenta „poetica“, la „violenta romanilor“ – ce poate fi mai neprevazut ca tema? – nu credem sa aiba o alta explicatie. Ruxandra Cesereanu dovedeste disponibilitatea larga pentru insolit si pentru „lovituri de teatru“, impulsuri surprinzatoare si teme de „efect“. Este bine adaptata „vietii literare“ actuale.
Ultima sa carte, Imaginarul violent al romanilor consolideaza toate aceste impresii. Vorbind strict tematic, este o culegere de studii de sinteza despre tipologia expresiilor violentei romanilor, reprezentantii notorii ai acestui limbaj incepind cu Eminescu si terminind cu revistele „libere“ de dupa 1989, ultima din serie fiind Plai cu boi; apoi „Romanii“ contra Anei Blandiana si un studiu istoric dens, sistematic, bine documentat despre „mineriade“. Restabilirea adevarului istoric, mai ales in acest caz, este esentiala. Probabil cea mai buna sinteza despre aceasta tema controversata. Din istoric liter