Te poti plinge ca in Bucuresti nu se intimpla mare lucru (culturaliceste vorbind), dar si cind se intimpla... se nimeresc toate in acelasi timp. Cum s-a intimplat, de exemplu, saptamina trecuta, cind DaKino (cu o selectie competitiva mai variata decit de obicei, realizata de criticii Irina-Margareta Nistor si Laurentiu Bratan), Zilele Filmului Maghiar si Tirgul de Carte Gaudeamus (posibilitati, nu gluma) au navalit peste noi cu peste 140 de filme (lung si scurt metraje: fictiune, documentare, animatie, unele minunate, altele mai putin, altele deloc) si o puzderie de edituri. Am tinut mortis sa fim acolo. La toate. Asa ca ne-am strins trei voinici (ele si el/el si ele) in tentativa de a avea o „acoperire“ totala a happening-urilor. In continuare va prezentam jurnalul isterico-critic al evenimentelor.
Ziua 1 – luni 24 noiembrie
A XIII-a editie a festivalului DaKino s-a deschis, la Sala Palatului, cu oscarizatul pentru film strain Nicaieri in Africa; film care, sincer vorbind, nu are ce cauta in vreun festival, fie el si din Africa. Este povestea unei familii de evrei care fuge din Germania nazista pentru a se refugia in minunata Africa. Partea trista este ca singurul lucru minunat din film este chiar... Africa. In rest, regizoarea Caroline Link citeaza Beuran-style din Vara de neuitat (Pintile), Out of Africa si din multe alte filme, obtinind gospodareste un ghiveci greu (digerabil). Poti sa ajungi la concluzia asta daca vezi filmul.
Insa, la proiectia din mareata seara a deschiderii, am avut de infruntat pina la subiect, probleme de regie si intrebarea „de ce i-au dat Oscarul?“, doua feluri de subtitluri: unul in engleza si, peste el – dar nu cit sa-l acopere cu totul –, altele, microscopice, in romana. Ceea ce ne-a facut, pe majoritatea, sa plecam dupa primele 10 minute. Nici maghiarii nu au debutat prea bine: ultimul Mi