Teatrul „Maxim Gorki“, Berlin.
Istoria comunismului povestita pentru bolnavii mintal de Matei Visniec.
Cu: Monika Lennartz, Jaqueline Macaulay, Heike Warmuth, Thomas Bischofsberger, Julian Mehne. Regia: Marlon Metzen.
Moscova, 1953. Cu citeva saptamini inaintea mortii lui Iosif Visarionovici Stalin, scriitorului Iuri Petrovski i se ofera o importanta sarcina de partid. Scriitorul activist, laureat al Premiului de stat, urmeaza sa prezinte bolnavilor mintali internati in clinica centrala din Moscova istoria comunismului si a revolutiei socialiste din octombrie. Lectiile acestui invatamint politic inedit sint destinate educatiei ideologice a bolnavilor. Ele urmeaza sa ilustreze sloganul lui Stalin despre inasprirea luptei de clasa si impunerea constiintei revolutionare – inclusiv in rindurile cetatenilor internati in case de nebuni. Misiunea dificila a lui Petrovski se transforma intr-un adevarat slalom ideologic pe care Matei Visniec l-a reflectat in piesa intitulata Istoria comunismului povestita pentru bolnavii mintal. Regizorul Marlon Metzen a montat acum aceasta piesa a dramaturgului roman stabilit la Paris, la Teatrul „Maxim Gorki“ din Berlin.
Premiera Istoriei comunismului povestita pentru bolnavii mintali a coincis cu premiera unei montari a piesei Masinaria Cehov la Teatrul National din Bucuresti pe data de 27 noiembrie.
Renuntind la didacticism, Metzen a transformat textul lui Visniec intr-un spectacol dens, cu puternice accente tragicomice prin care acopera grotescul situatiilor. Montind piesa cu numai 6 actori, in loc de 17, regizorul a reusit sa ilustreze intr-o forma comprimata o societate traumatizata de teroare, abuzuri, delatiune, ideologie cinica si minciuna institutionalizata. Casa de nebuni devine astfel simbolul normalitatii anormale. Desi bolnavii internati (interpretati de Monika Lennartz, Jaque