Ceea ce frapeaza in aceasta formidabil de dinamica perioada a anului - The Season -, al carei pivot pe fila calendarului este 25 decembrie, Craciunul - alias Christmas, este, mai cu seama in ultimul timp, o treptata secularizare a sarbatorii, candva sacra, transformata intr-un prilej de uriasa stimulare a consumului si de eliminare treptata din spatiul cultural, a conotatiilor ei traditionale, candva prezente in constiinta marii majoritati a americanilor. "Sensul spiritual al Craciunului a fost doborat de comercialism" - nota in treacat, enuntand un truism, cunoscutul publicist Peter S. Goodman de la Washington Post (9 noiembrie 2003). In Batalia pentru Craciun - The Battle for Christmas, o carte de mare suces, Stephen Nussenbaum trecea in revista acum cativa ani - de la istorie la prezent - cateva dintre componentele acestei mutatii, printre ele momentul profan, intruchipat astazi in stridenta consumerista. Aceasta din urma frapeaza ochiul in orbitoare infatisari, in multitudinea de simboluri festive inundand strazile, bulevardele, parcurile, gradinile, vitrinele, standurile cu ilustrate si, nu in ultimul rand, panza marilor ecrane si sticla ecranelor de televiziune. Din aceste superbe jerbe de simboluri, anul acesta mai mult parca decat anul trecut, mai mult decat in anii din urma, observatorul atent poate remarca rarirea din campul public a urarii traditionale de "Merry Christmas", a denumirilor de "Christmas Tree" (Pomul de Craciun) sau de "Christmas parties" (petrecerile de Craciun), inlocuite subtil cu "Happy Holidays", "Holiday Tree", "Holidays parties", si altele asemenea lor, gandite parca sa elimine din arena conotatia istoriceste continuta in radacina numelui Christmas - in engleza, Christ. De unde reactii contrare - e drept mult mai putin mediatizate - manifestate bunaoara in formule combative ca "Put back Christ into Christmas" sau, in rima: "Chris