Revistele pentru femei din perioada sărbătorilor nu s-au mai mulţumit, anul acesta, să ne ofere doar sfaturi şi reţete concrete. Înşiruirea de detalii şi de indicaţii de utilizare s-a mutat, de astă dată, în sfera teoretică şi conceptuală: reprezentantele sexului sensibil au fost învăţate, în paşi şi etape, cum să fie fericite de sărbători. Nu degeaba Crăciunul şi Anul Nou sînt considerate un soi de summum al consumului şi al strategiilor acestora. Mesajele generate de ele trebuie să tot evolueze: şi cum pot face acest lucru, dacă nu pe linia spirituală binecunoscută? Aşa că, sintetizînd, reţetele de anul acesta nu s-au mai rezumat doar la cum să gătim şi cum să ne îmbrăcăm, ci, atît în revista Ioana, cît şi în Cosmopolitan sau Avantaje, au îndrăznit să ne sfătuiască cum să fim fericite. Sfaturile spirituale urmează aceleaşi reguli ca şi cele mai concrete: sistematic, după un pattern bine stabilit: "Gîndiţi pozitiv. Fiecare lucru are două aspecte, unul plăcut, unul neplăcut. Acest mod de a privi este numit în literatura psihologică de specialitate restructurare cognitivă. Gîndirea pozitivă se poate autoeduca cu timpul, pînă să devină proprie, ca şi automotivarea pozitivă" - ne sfătuieşte, în termeni docţi, revista Ioana , din decembrie 2003, consacrînd, astfel, stratul teoretic al culturii de masă şi creînd o nouă pătură de gospodine: unele conceptuale, obişnuite să jongleze cu
motivaţiile ca şi cu mirodeniile. Pasajul de mai sus reprezintă exemplul cel mai sec, adecvat sferei psihologizante. Lumea spiritului de revistă are, însă, mai multe subdiviziuni: una dedicată fanteziei copilăreşti: "Încercaţi să pătrundeţi cu mintea în universul lor (n.a.: al copiilor) magic şi veţi simţi cum începe să vă bată inima, cum vă aduceţi aminte, poate, de lucrurile frumoase din propria copilărie..."; o alta, imaginaţiei adulte: "Tot ce aveţi de făcut este să închideţi