Poezia Oricum am lua-o, oricît am încerca să ne justificăm utilitatea şi să ne adaptăm elanurile cronic-evazive unei literaturi mici şi în permanentă (re)aşezare - n-a fost un an grozav. Dacă punem între paranteze traducerile şi ne ţinem deoparte de zgomotele şi furiile editoriale, dacă nu dăm prea mare importanţă premiilor literare - majoritatea de circumstanţă, acordate pe criterii ideologice sau clientelare - nu rămînem cu prea mare lucru. Aş risca, totuşi, un bilanţ al volumelor de literatură română avînd la bază desuetul criteriu al valorii literare. Mi-ar face bine (la moral) să aplic, alături de încăpătorul criteriu ales, şi pe acela al noutăţii, al originalităţii formale. Mi-e teamă însă, că, pe de-o parte, ar cam trebui să închei aici acest articol, iar, pe de alta, că aş nedreptăţi cărţi bune care, fără să modifice spectaculos faţa, formele şi stilurile literaturii, fără să-ţi taie respiraţia prin noutate absolută, au asigurat continuitatea, uneori mai complicată (fiindcă ţine de practicarea unei meserii) decît capodopera (care ţine de har). Pe scurt, selecţia pe care v-o propun din cărţile de poezie, proză, teatru, memorialistică, eseu/critică apărute în 2003 semnalează cele mai importante (subiectiv, desigur) apariţii literare recente. Despre unele am scris deja, despre altele voi scrie dacă nu cumva anul 2004 ne va rezerva surpriza unui şir de capodopere ce nu vor suporta amînare. Dacă am pierdut din vedere vreuna dintre cărţile importante literar, voi reveni. Deşi, cum zicea Ionesco, pentru cronicar, lucrul cel mai important e să nu se răzgîndească. În cărţile de poezie publicate în 2003, trei mi se par a fi tendinţele importante: 1) mai multe antologii (de autor, critice, tematice) ca niciodată; 2) o repliere expectativă faţă de propriul scris; 3) erupţia unei generaţii de tinere poete aflate la al doilea sau al treilea volum, oarecum apropiate