Analizate la rece, acest gen de polemici par probabil la fel de absurde ca si clasica dezbatere din Bizantul asediat de turci, privind sexul ingerilor. Cazul in sine ilustreaza insa foarte bine felul in care poti induce perceptiile dorite in opinia publica, plecand de la combinatia sondaje de opinie - mass-media. Un tandem care poate deveni cu adevarat toxic pentru ca feliile de informatie servite publicului au autoritatea conferita de un aparent suport stiintific, ceea ce le face semnificativ mai credibile decat articolele de opinie sau chiar decat investigatiile jurnalistice care pot fi usor acuzate de abordare partinitoare. E o reteta abila si eficienta de modelare a opiniei publice, mai ales daca e facuta de o maniera sistematica, foarte utila intr-un an electoral. Ceea ce conteaza in primul rand atunci cand alegatorul pune stampila pe buletinul de vot e exact acest gen de perceptii reziduale acumulate in timp.
. De aceea, e de asteptat ca, intr-un an electoral PSD, care dispune de experti in materie, de imense resurse financiare si, mai ales, de acces privilegiat pe majoritatea mijloacelor de comunicare in masa care conteaza, sa se foloseasca din plin de astfel de sondaje de opinie nu numai in chip legitim, ca instrument de analiza a tendintelor la nivelul opiniei publice, ci si ca arma electorala explicita. O arma utilizata in primul rand pentru a descuraja coagularea unor eventuale perceptii de erodare a sprijinului electoral pentru partidul de guvernamant consemnata de alte sondaje de opinie. Aparitia rapida a unui contra-sondaj, comandat si finantat, de regula indirect, de catre partidul de guvernamant, care sa infirme concluziile primului, e exact solutia de care este nevoie, o modalitate utilizata de altfel si pana acum. Nu e vorba decat de ajustari fine de procente, atat cat este nevoie pentru a descuraja formarea unui curent de opinie care sa-