Coincidenta sau nu, la numai o saptamina dupa dezbaterea din cadrul colocviilor Centrului „Educatia 2000+“ pe tema Politica educationala: expertiza, dezbatere, decizie (redata pe larg in Observator cultural Nr. 201-202/1-12 ianuarie 2004) a avut loc la Cluj cel de al patrulea Simpozion de didactica a limbii si literaturii romane (27-30 noiembrie 2003). Tema acestuia a fost: Literar/Nonliterar. Comprehensiune, interpretare, comunicare. Ca si la editiile precedente, organizator a fost ANPRO (Asociatia Profesorilor de Limba si Literatura Romana „Ioana Em. Petrescu“) in parteneriat cu Departamentul de Pregatire a Personalului Didactic UBB, Cluj, cu Centrul „Educatia 2000+“ si cu sprijinul Consiliului Municipal Cluj-Napoca.
Dincolo de „coincidenta“ calendaristica amintita mai sus, simpozionul se poate incadra in al doilea termen al manifestarii de la Bucuresti, si anume dezbaterea. De altfel, inca de la infiintare si de la prima editie a Simpozionului, ANPRO si Centrul „Educatia 2000+“ au avut un serios si, speram, durabil parteneriat.
ANPRO (infiintata in 2001) a raspuns unei nevoi acute de asociere a, poate, celui mai numeros grup de profesori din invatamintul secundar, si anume cei de limba si literatura romana. Disciplina cu o mare „vizibilitate“, mereu in vizorul tuturor (factori de decizie, elevi, parinti, societatea, in general), romana, „regina“ disciplinelor scolare, a fost confruntata prin noul curriculum national (impropriu numit noul, fiind de fapt primul!) cu o schimbare de proportii in ceea ce priveste paradigma didactica. Ceea ce numim „reforma“ a atins fundamental atit teoria cit si practica predarii.
Pentru aceasta schimbare de paradigma (cit si de continuturi) nu au fost suficiente nici abilitarile curriculare (altfel bine incepute de CNC sub egida Ministerului Educatiei, dar nefinalizate in teritoriu pina la baza sistem